Proč jsou telefony Xiaomi levnější než konkurenti?

Hledáte solidní telefon se slušným výkonem a dobrým dílenským zpracováním, ale nechcete platit horentní částky? Pak se velmi pravděpodobně ve vašem hledáčku objeví také čínská značka Xiaomi. Společnost, která začínala v roce 2010, se etablovala jako výrobce kvalitních zařízení s často až bezkonkurenční cenovkou. To však poněkud paradoxně u některých zákazníků namísto nadšení vyvolává podezíravé pohledy. Jak je možné, že Číňané nabízejí stejně vybavený mobil, jako „značkovější“ konkurence, za očividně nižší cenu? Je snad firma nějakým způsobem dotována? Nebo používá nějakou inovativní strategii? Na otázku, proč jsou telefony Xiaomi levnější než konkurenti, se pokusíme odpovědět tímto článkem. Vycházet přitom budeme ze závěrů, které vypracovali odborníci při analýze situace a marketingové strategie Xiaomi.

Zaujetí trhu

Již prvním telefonem se společnost snažila na trhu zaujmout. Jako způsob si vybrala cenovou politiku a nastoupila s levným telefonem, který ve své době nabízel špičkovou výbavu. Vezměme v úvahu, že iPhone v té době stál 4999 čínských jüanů, tedy v přepočtu asi 17 200 Kč, zatímco Xiaomi přišlo s telefonem s podobnými vlastnostmi jen za 1999 jüanů, to jest asi 6 900 Kč. Tahákem byl také Xiaomi Hongmi, mířící do nejnižšího segmentu, který s ohledem na cenu nabídl solidní výbavu. Tyto první krůčky pomohly Xiaomi stát se třetí největší společností v oboru smartphonů v Číně.

Cenová politika

Podívejme se na telefon Xiaomi Mi3. Jedná se o smartphone s kovovým tělem, pětipalcovou obrazovkou s rozlišením 1920 x 1080 bodů a čtyřjádrovým procesorem taktovaným na 1,8 GHz. Jedním ze zajímavých faktorů je také 13Mpx fotoaparát, pořizující velmi obstojné snímky. Díky těmto specifikacím a nastavené cenové politice bylo Xiaomi schopno generovat na tomto zařízení zisk kolem stovky dolarů (asi 2 300 Kč). Telefon se prodával za asi 7 600 Kč, výrobní náklady však byly jen 157 dolarů, tj. 3 700 korun. Zisk je uváděn s ohledem na distribuční náklady společnosti. Právě politika nízkého zisku pomohla společnosti Xiaomi oslovit mnohem více lidí ve velmi krátké době.

Proč jsou telefony Xiaomi levnější než konkurenti?
Proč jsou telefony Xiaomi levnější než konkurenti?

Minimalizace nákladů

Jedním z nejdůležitějších faktorů, stojícím za příznivou cenovou politikou Xiaomi, jsou nižší náklady na konvenční reklamu. Konkurenti často investují například do televizních spotů, billboardů a reklamních stránek v časopisech a tyto náklady samozřejmě musí někdo zaplatit. Tím „někým“ je v tomto případě zákazník, kterému je část nákladů na propagaci započítána do koncové ceny. Xiaomi v tomto směru šetří, takže zákazník nemusí sponzorovat často velmi drahé kampaně.

Dalším místem, kde Xiaomi minimalizuje náklady, jsou kamenné obchody. Provoz takového obchodu sebou nese řadu fixních nákladů, které je nutné zaplatit bez ohledu na počet prodaných zařízení. Můžete si tipnout, kdo tyto náklady v konečném důsledku zaplatí. Samozřejmě to bude zákazník, který musí v ceně telefonu pokrýt část provozních nákladů, mezd zaměstnanců a další související výdaje. Xiaomi sází na elektronický obchod, který běží 24 hodin denně a jeho provozní náklady jsou s ohledem na prodané kusy nepoměrně menší. V Číně lze kromě telefonů pořídit také třeba doplňky, jako jsou sluchátka a další značkové věci – trička či králičí maskot. Jen v roce 2012 přitom firma prodala 180 000 svých maskotů, což také přispělo celkovému k zisku.

K propagaci společnost používá stránky sociálních médií, na kterých oslovuje obrovský počet uživatelů. Firma také spoléhá na svou fanouškovou základnu, díky které může oslovovat další potenciální zákazníky. Značka Xiaomi tak sice možná není tak populární jako třeba Samsung nebo Apple, ale naplňuje svůj oslovovat mládež, která je sociálních sítích zastoupena hojněji než u televize či časopisů.

Xiaomi nesází na kamenné obchody
Xiaomi nesází na kamenné obchody

Omezená dostupnost

Další strategií pro snižování nákladů je omezená dostupnost zařízení po jejich oznámení. Princip spočívá v minimalizaci skladových zásob a s tím souvisejících nákladů. Xiaomi tedy dává do prodeje omezený počet telefonů, které jsou v průběhu několika minut téměř vyprodané a nemusí držet velké skladové zásoby. I to je cesta snižování nákladů, byť má také negativní stránku, protože dlouhé čekací mohou mít za následek ztrátu zájemců. Přesto firma zaznamenává obrovské množství předběžných objednávek, což ukazuje, že zákazníci mají o telefony této značky zájem a nejsou znepokojeni tím, že musí čekat.

Obchodní model jako Kindle

Jistě vás nepřekvapíme konstatováním, že cílem společnosti Xiaomi je generovat zisk. O to se snaží všechny firmy v tomto oboru. Xiaomi chce získat příjmy nejen z prodeje hardwaru, ale také ze softwaru. V tomto směru hledá inspiraci u Amazonu, který přiměl své zákazníky k nákupu elektronických knih prodejem levné čtečky Kindle. Plány společnosti Xiaomi týkající se vydělávání na softwaru jsou však nyní trochu stinné. Jednou z cest monetizace je například možnost změny vzhledu uživatelského prostředí pomocí placených grafických témat.

Expanze na mezinárodní trhy

Další věc, která se Xiaomi povedlo, bylo rozšíření prodeje levných telefonů se špičkovými funkcemi na další trhy. Společnost se opravdu rychle rozšířila na mezinárodní trhy, kde poměrně záhy získala obrovskou zákaznickou základnu. To vedlo ke zvýšení prodejů a logicky i vyšším příjmům.

Proč je Xiaomi levnější než konkurenti?

To jsou základní body, na kterých stojí tajemství nízkých cen společnosti Xiaomi. Je jasné, že tohoto čínského výrobce čeká ještě dlouhá cesta, nicméně s rostoucí uživatelskou základnou a pozitivní pověstí se firma vydala správným směrem. Určitě má ambice stát se významným hráčem na celosvětovém trhu smartphonů.

O tom, jak příznivá je cenová politika, díky které jsou mobily Xiaomi levnější než konkurenti, se můžete přesvědčit v našem e-shopu.

Vidíte nějaké další faktory, díky kterým je Xiaomi levnější než konkurenti?

Zdroj: xiaomitoday.com.

1 komentář: „Proč jsou telefony Xiaomi levnější než konkurenti?

  • 18. 6. 2017 (12:36)
    Permalink

    Moc pěkný článek, jenom tam máte menší chybu a to že Xiaomi MI3 neměla kovové tělo, nýbrž plastové.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.